Истанбул, Турция

Здравейте, пътешественици! Като човек отдаден на пътуванията, си поставих за цел през 2020та година да посетя възможно най-много нови и интересни места и така се озовах в Истанбул в началото на февруари! За този град е писано и говорено много през вековете, а различни култури са оставили отпечатъка си там, което го е превърнало в културен и космополитен мегаполис, където никога няма да ви е скучно! Останете с мен до края, за да научите повече за местата, които посетих!

Всяко мое пътешествие освен препускане по забележителностите е свързано и с потапяне в местната култура! А ние българите знаем доста за турските обичаи и бит, поради което първото нещо, което направихме, когато пристигнахме в Истанбул беше да намерим къде да изпием едно горещо турско кафе, придружено с вкусна баклава. След кратка фотосесия на площада пред “Света София” в полезрението ми попадна един бар на последния етаж на една сграда. Беше рано сутринта и слънцето току що изгряваше над европейската част на Турция, затова нямахме време за губене и побързахме да се качим, за да се насладим на красивите гледки.

Бяхме уцелили десятка, защото освен добро турско кафе и превъзходна баклава, 360 градусовата панорама, която се откриваше към града беше повече от впечатляваща. Оставям ви да се насладите на снимките, които направих:

Вече сити и поразбудени от кафето продължихме към Капълъ чарши – известният пазар, където можете да са купите всевъзможни неща за спомен от Турция. Определено цените са по-високи, отколкото на други места, но като на всеки пазар можете да се пазарите с търговците и със сигурност ще получите по-добра ценова оферта!

В близост до Капълъ чарши се намира “Музеят на хамама” или турските бани, чиито вход е свободен и горещо препоръчвам да посетите! Сградата е старинна, но перфектно реставрирана и има много експонати, които са свързани с този турски обичай. Ако продължите още малко по същата улица ще стигнете до джамията с лалетата, която впечатлява с бароковата си декорация.

След като се нагостихме с огромна порция пилешка скара и салата, нашата разходка из улиците на Истанбул ни отведе до Йеребатан сарнъджъ или Цистерна на базиликата. Това уникално красиво място се намира само на метри от “Света София”, чиито мащаби впечатляват, но не пожелах да посетя, защото търся местата като Йеребатан сарнъджъ, за които не всеки турист ще се сети. Построена още през шести век за съхранение на вода, днес тя функционира като музей и сцена за концерти. Колоните са подредени като по конец и украсени с красиви капители. Интерес представляват двете бази на колони с глави на Медуза.

За следващия ден си бяхме оставили Българската църква “Свети Стефан”, разходка около Босфора и Галата. След закуската в хотела се метнахме на едно такси и се отправихме към Желязната църква. Тази забележителност беше един от главните ми приоритети, защото е единствената оцеляла желязна църква и наскоро беше реставрирана в пълния ѝ блясък. Няма да съжалявате, ако я посетите!

Минахме по моста “Галата” на път за едноименния квартал и от него се откриваха чудесни гледки към двата бряга на Златния рог. Най-интересното е че в долната част на моста, под самите коли и в непосредствена близост до водата има ресторанти, които предлагат всякакви деликатеси с гледка към Истанбул.

Живописният квартал е известен с кулата, която стърчи на върха му от близо шест века и носи почерка на много цивилизации, оставили следа в Истанбул. Малките криволичещи улички ще ви отведат до сърцето на квартала, където живота е като че ли по-различен от този в стария град. Ресторанчета и кафенета, пеещи музиканти, тълпи от туристи, но не чак толкова големи като пред “Света София” например. За момент се почувствах като някъде в Европа(все пак Галата е в европейската част на Истанбул), затова избрахме да обядваме в едно малко семейно ресторантче там и храната беше страхотна.

Следобедното си турско кафе изпихме близо до гарата, където е спирал легендарният “Ориент експрес” и се възползвахме да разгледаме мини музея, който се намира в нея. Оставаше малко време до свечеряване и се запътихме към бара, където предния ден бяхме пили сутрешното си кафе, за да гледаме залеза от там. По пътя минахме покрай византийските укрепления, които чудесно се вписваха в градската среда, и двореца, който вече беше затворил. Но пък оцветеното в оранжево-жълто небе над синята джамия компенсира за всички забележителности, които не успяхме да посетим.

Така завърши нашата кратка двудневна разходка из Истанбул – с много приятни моменти, красива величествена архитектура, вкусна кухня и силно кафе. Аз със сигурност ще се върна за още в този магнетичен град, пък и ми останаха места за разглеждане(и билети в картата за метрото), а за вас съм подготвил още снимки на страницата ми във Facebook! Ако ви е харесала тази публикация не забравяйте да я споделите с приятели в социалните мрежи и до нови срещи пътешественици!