Мачу Пикчу, Перу

Планирането на пътуване до Южна Америка може да е трудно и да отнеме доста време, но пък си заслужава всяко усилие. В предишния пост ви разказах за Куско, Перу – столицата на инките, а днес ще ви дам основни съвети за оцеляване в джунглата, как да се придвижите и какво да посетите в изгубения град на инките – Мачу Пикчу. Разбира се всичко ще бъде придружено с много снимки и личните ми впечатления. Приятно четене!

Цитаделата на Мачу Пикчу.

1. География и климат на Перу

Променящият се пейзаж на Андите.

Перу обхваща доста голяма територия в Южна Америка и поради тази причина има голямо разнообразие на растителната и животинската среда, климата, културите, които се отглеждат и храните, които се приготвят. Лима например се намира на брега на Тихия океан и климата се води пустинен. Валежите липсват, температурите през деня са много високи, а през нощта падат значително и трябва да си носите яке. Мачу Пикчу пък се намира в джунглата, там има два сезона сух/висок (април – октомври) и дъждовен/нисък (ноември – март). Голяма част от хората предпочитат да го посетят през сухия, защото така си гарантират безоблачно небе, но пък тогава всичко е по-скъпо и по-препълнено с туристи. Аз избрах последните дни на ноември, защото тогава не е точно пика на дъждовете и ако вали не е за дълго. Дори бих казал, че изобщо не сгрешихме, защото времето беше страхотно, имаше облаци, които придаваха допълнителна мистериозност и красота, а заради влажността всичко беше по-зелено и контрастиращо.

Панорама към руините на Мачу Пикчу.
Облаците, които променят пейзажа за част от секундата.
И след това изчезват.

2. Планиране

Това беше моят пътеводител.

В моя случай не беше точно планиране, защото всичко стана много бързо. Видах евтини билети и питах другарите ми дали им се ходи в Южна Америка, те съответно се съгласиха и изведнъж имахме билети, без да знаем изобщо как ще организираме пътуването. Тъй като Перу е доста туристическа дестинация и ние говорим испански, а и единият от моите приятели е перуанец, нямахме никакъв проблем да се ориентираме в интернет и за един следобед успяхме да направим план за местата, които искаме да посетим, да запазим хотели, да си купим самолетни билети и естествено да планираме пътуването до Мачу Пикчу.

Местна жена “чолита” на цитаделата на Мачу Пикчу.

Повече за самото пътуване до Мачу Пикчу:

Отправна точка е Куско, откъдето тръгват повечето турове. Можете да си купите организиран или сами да се опитате, не са много скъпи, но в повечето случаи са 1 пълен ден: тръгва се сутринта рано ( автобус+влак около 4часа) и връщането е късно вечерта, като имате целия следобед в Мачу Пичу. Ние преценихме, че не желаем да е толкова екстремно, затова си го организирахме с една нощ в селото на Мачу Пикчу – Агуас Калиентес, името в превод от испански означава “топли води” и в селото има няколко места с горещи извори и басейни. Именно там прекарахме следобеда след като пристигнахме и останахме доста доволни! На следващия ден станахме рано и се качихме на Мачу Пикчу с автобус, който тръгва на всеки 10 минути от селото.

На гарата в Оянтайтамбо, където се прави връзката бус-влак.
Влакът се движи около реката, която си е прокопала пътя между големите върхове на Андите преди много години.
В зависимост от възможностите ви, можете да си дадете лукса да пътувате в първа класа на един от най-луксозните влакове в световен мащаб, този до Мачу Пикчу.
Селцето Агуас Калиентес е прекалено малко, поради разположението си между отвестните скали на Андите.
Добре дошли в Мачу Пикчу!

3. Кратка история

Разкопките на Мачу Пикчу, гледани от храмът на Уайна Пикчу.

Градът не е нито толкова стар, нито толкова важен като Куско например, но интересното при него е самото разположение в сърцето на Андите и на върха на една планина, заобиколена от безброй много планини. Основан е през 15ти век и е западнал края 16ти, като испанските конкистадори никога не го откриват, сведения обаче сочат, че са го търсили доста, но поради сложното си разположение в труднопроходимата джунгла остава скрит за света до началото на 20ти век. Местните са знаели, че има останки от крепост на инките в планината, но никой не си е правил труда да екскавира, докато един американски учен не се впуска в приключението на живота си, за да направи откритието на века. От тогава Мачу Пикчу добива световна слава и се превръща в символ на цяла Латинска Америка, а преди няколко години беше обявен и за едно от 7те чудеса на новия свят.

На заден фон са терасите, където инките са отглеждали своите култури.
Един от най-свещенните камъни за Инките.
Единствената сграда в целия комплекс, която има заоблена стена и е била с религиозно предназначение.
И толкова високо имаше постройки.

4. Практични съвети

Така изглеждат голяма част от улиците.

Може би най-важната глава от тази ми статия ще е тази с практичните съвети. Ако пътувате към Мачу Пикчу задължително се информирайте за времето, колко градуса ще бъде, дали е сухо или влажно, за не се окажете в ситуация без яке в сухия сезон например и да умирате от студ, или пък с много дебело яке в дъждовния, когато през деня е много топло и с огромна влажност. Облечете се с удобни дрехи и най-вече с удобни обувки. Разходката из цитаделата е изцяло върху оригиналните настилки от периода на Империята на инките, пълно е със стъпала, камъни и така нататък, затова за личната ви безопасност и комфорт ще е най-добре, ако се чувстване удобно, макар и не толкова красива. Не носете много багаж, защото има лимит на големината на чантата, с която можете да влезете, аз бих препоръчал малка чанта/раница, която да побере връхна дреха, бутилка вода и нещо за хапване. Може да вземете екскурзовод на входа, който срещу определена фиксирана цена да ви разведе и обясни всичко от до, в нашия случай имахме подробен пътеводител и решихме да не харчим излишно. В самата цитадела няма тоалетни, затова най-добре да посетите тези на входа.

“Стъпвайте внимателно”

Каменния град.

От личен опит ви препоръчвам да не посещавате Уайна Пикчу (Wayna Picchu), защото ако не сте спортна натура и не тренирате, няма да можете да се справите. Става дума за планината, която се намира в непосредствена близост до града и е имала религиозен характер. Изкачването става по малки каменни стъпала от времето на инките, като към края денивелацията е 90 градуса, иначе казано катериш се по отвестна скала, но няма връщане назад, защото е еднопосочно. Ние осъществихме прехода за около 2 часа и 30 минути, тъй като спирахме за доста почивки. Няма вода, на места няма и сянка. Гледката е много красива, но не знам дали си заслужава усилията и потта, а както стана ясно е и доста опасно за хора с проблем с височините. На върха има няколко сгради и храм на инките. А на слизане аз предпочетох за повече сигурност да сядам на всяко стъпало, тъй като ме беше страх от гледката под мен.

На изкачване. Можете да видите стените на отвестната скала.
Стъпалца…

Мачу Пикчу в краката ми.

Незнайно защо са решили да пренесат всички тези камъни и да си правят къщички и тук горе.

Високата планина, обвита в облаци зад руините е Уайна Пикчу, ние се качихме до самия му връх.

В превод от кечуа Мачу Пикчу означава “млада планина”, а Уайна Пикчу пък е “стара планина”. А типичната панорама, която сме свикнали да виждаме по картичките, ако бъде завъртяна на 90 градуса е оприличавана на лице на инка. Ще направя показна.

Наистина прилича на лице.

С този любопитен факт приключвам статията за Мачу Пикчу и оставям въображението ви да обрисува картините на тази мистична цитадела, сакрално място за инките и техните наследници, които все още населяват цялата верига на Андите. Надявам се да сте успели да се пренесете с мен и да усетите тръпката и магията на доскоро “изгубеният град”, който макар и изоставен преди стотици години, днес живее нов живот като световна забележителност.

Мачу Пикчу, Перу. 30.11.2018

Последвайте ме и във Facebook, където ще намерите още снимки и разкази от всякакви места по-света. А следващия месец ще ви отведа на север, но за сега ще запазя дестинацията в тайна.